Ki ne ismerné a karácsonyi vásárlási lázat, mikor az emberek boltról boltra rohannak és a legapróbb dolgokon is összevesznek, mint pl. hogy kié legyen az utolsó univerzális távirányító, vagy hogy a sokadik felesleges ajándékot vegyék meg egymásnak és a rokonoknak, barátoknak.
Jól ismerik ezt a jelenséget a marketingesek, eladással foglalkozó pszichológusok is, és bizony ki is használják. Kiváló példa erre a Black Friday akciók, amikor olyasmit is megveszünk, amire amúgy nincs nagy szükség, de alaposan feltankolunk belőle, mivel akciós.
A webshopokban erősen készülnek a Black Fridayre, még diák munkaerőt is felvesznek, hogy a vásárlási lázban égő vevők igényeit ki tudják elégíteni. A fifikásabb vásárlók aztán előre megpakolják a kosarakat, figyelik, hogy mikor indulnak az akciók és csak egy gombot kell megnyomniuk, hogy induljon a nagy vásárlás. Régen ámulva figyeltük a tévében, hogy Amerikában hogyan rontanak be az emberek ilyenkor a boltokba, és valósággal közelharcot vívnak egymással az utolsó tévéért és egyéb cikkekért. Szinte őrjöngve vásároltak, és amit maguk után hagytak a boltokban, leginkább a káoszra emlékeztetett.
A Black Friday hozzánk is begyűrűzött
A Black Friday hozzánk is begyűrűzött azóta, és talán már észre sem vesszük, hogy lassan mi is így teszünk. Elemzések kimutatták, hogy évről évre egyre korábban indul meg a karácsonyi vásárlási láz, immáron nem decemberben kezd el kulminálódni, hanem már szeptemberben.
Ebben az időszakban kell különösen odafigyelni a pénztárcánkra, és arra is, hogy mit kíván meg a szemünk. Ha a helyes vásárlási szabályokat követjük, sok januári sóhajtól és fejfájástól kímélhetjük meg magunkat. Ismerni kell a marketing fogásokat is, például hogy a drága termékek vannak szemmagasságban, az olcsóbbak pedig alul. Hatalmas leárazások vannak, de az sem árt, ha a termék eredeti árával tisztában vagyunk, mert bizony sokszor előfordul, hogy a nagy akciók előtt felviszik az árat, majd a normál árra “engedik vissza”, azt a látszatot keltve, hogy milyen jó vásárt csináltunk.