Hírek,  Mindennapok

Kinek higgyünk az időjárás-előrejelzésekben?

Februárban Észak-Queensland, Ausztrália vidéke a hat hónapnyi esőzést tapasztalta, ami sok helyi lakos számára álmatlan éjszakákat jelentett, mivel nem tudták, hogy milyen mértékű áradásra és károkra ébrednek reggel. Talán senki sem érezte ezt jobban, mint Andrew Brown, aki nappal kiberbiztonsági oktató, este pedig amatőr időjárás-előrejelzőként tevékenykedik. Kevesen tudják, hogy Mr. Brown a Wally’s Weather Facebook-oldal mögött áll, amely már 107,000 követővel és havi 24 millió megtekintéssel büszkélkedhet, és amely az ausztrál Queensland állam időjárására összpontosít. A rekorddöntő áradások idején, amikor 400 embert kényszerítettek otthonaik elhagyására, Mr. Brown folyamatosan frissítette a közönségét, még éjszaka is felébredt, hogy tájékoztatást adjon, mivel kötelességének érezte, hogy felelősségteljesen tájékoztassa az embereket. Amikor észrevette, hogy az időjárási radaron öt órán át tartó eső várható, korábban távozott a munkahelyéről, és nemcsak a Facebook-követőit, hanem a főnökeit, kollégáit, feleségét és felnőtt gyermekeit is figyelmeztette, hogy tegyenek ők is így. „Amikor nagy időjárási esemény történik, próbálsz minél előbb értesíteni az embereket” – mondta Brown.

Townsville-ben, a régió központjában él, amely híres a januártól márciusig tartó esőzésekről és forró, párás időjárásáról. „Az emberek tudni akarják, mi történik, mert ha áramkimaradás van, akkor is valószínű, hogy internetkapcsolatuk van. Ezek a rendszerek gyakran éjszaka csapnak le, amikor nem látható, mi történik, így tényleg úgy érzi az ember, mint ha a szemük és fülükké válna” – tette hozzá. Mr. Brown aktív és elkötelezett Facebook-közönsége jól mutatja, hogy egyre több ember fordul a közösségi médiához hírek és időjárás-jelentések miatt. A Pew Research Center adatai szerint az Egyesült Államokban a felnőttek 20%-a ilyen módon szerzi be az információkat. Az emberek a Facebook-influenszerekre éppúgy figyelnek, mint a hagyományos újságírókra, sőt, sok esetben még jobban is, mint a YouTube-on, Instagramon és TikTokon megjelenő mainstream médiára, derült ki a Reuters Institute és az Oxfordi Egyetem közös kutatásából.

Daniel Angus professzor, a Queenslandi Technológiai Egyetem Digitális Média Kutatóközpontjának igazgatója, amikor Brisbane-ben a trópusi Alfred ciklon által okozott súlyos esőzések közepette találta magát, inkább az Ausztrál Meteorológiai Hivatal hivatalos tanácsait követte, mert úgy véli, hogy ők még mindig a legpontosabb előrejelzéseket és figyelmeztetéseket adják. Angus professzor elismeri, hogy a Mr. Brownhoz hasonló időjárás-influenszerek népszerűsége nemcsak a mainstream médiával és a kormányzati forrásokkal szembeni fokozódó bizalmatlanságból fakad, hanem abból is, hogy kitöltenek olyan információs űrt, amelyet a hagyományos média gyakran figyelmen kívül hagy. „Az időjárás-influenszerek népszerűsége különösen vidéki és regionális területeken nőtt meg, mert rendkívül helyi, valós idejű frissítéseket kínálnak, amelyeket a mainstream média gyakran elmulaszt” – mondta Angus professzor. „Közvetlenül kapcsolatba lépnek a közönséggel, személyre szabott elemzéseket nyújtanak, és reagálnak a közösség aggodalmaira, amit a hagyományos hírszolgáltatók általában nem tesznek.”

Ugyanakkor Angus professzor megjegyzi, hogy az időjárás-influenszerek hajlamosak a pánikkeltésre is, ahogyan azt a Townsville-i Higgins Storm Chasing közösségi média időjárás-előrejelzője is tette. 2018-ban kritikával illették őket, amikor történelmi szintű csapadékot és áradásokat jósoltak egy millió Facebook-követőjük számára, amely végül nem következett be. „Az időjárás-influenszerek gyakran hiperbolikus és eltúzott állításokat tesznek, mivel nem tartoznak ugyanazok alá a normák alá, mint a hagyományos médiában vagy a hivatalos kormányzati forrásoknál dolgozó kollégáik” – magyarázta Angus professzor. „Az a helyzet, hogy ők egy figyelemgazdaság részét képezik. Minél több szemet vonzanak, annál nagyobb elköteleződést látnak a metrikáikban. A hivatalok és a kormányok nagyon óvatosak az értesítések és evakuálási parancsok kiadásában, mivel elég néhány hamis riasztás, hogy az emberek elveszítsék a bizalmukat” – tette hozzá Angus.

Andrew Brown, a Wally’s Weather alapítója, bár önállóan tanulta az időjárás-előrejelzést, rendelkezik informatikai mesterdiplomával és számos más technológiai képesítéssel. Az általa beszerzett előrejelző eszközökbe való befektetése annyira jelentős volt, hogy három éve bevezette a fizetős előfizetéseket, de ezek csak a költségeit fedezik. Brown úgy véli, hogy a mesterséges intelligencia fejlődése lehetővé teszi számára, hogy több időt szenteljen az adatok pontos elemzésére és a követői felé történő kommunikációra. Emellett azt tervezi, hogy kiterjeszti tevékenységét Ausztrália egész területére. Az időjárás-influenszerek világában azonban pénzt lehet keresni. Colorado állambeli Andrew Markowitz meteorológiai diplomával rendelkezik és egy energia vállalatnál dolgozik, de emellett 135,000 követővel rendelkezik TikTok-on. Az élő közvetítésekből származó adományok, szponzorációk, és a TikTok Kreatív Programja, amely segíti a tartalomkészítőket a monetizálásban, révén Markowitz havi több ezer dollárt is kereshet. „Ez nem elég ahhoz, hogy felmondjak a munkahelyemen, és nem is akarom. Csak szórakozásként kezelem, amit általában utazásra költök” – mondta Markowitz.

Brown visszatérve Ausztráliába, elmondta, hogy szeretne visszavonulni az oktatásból, és több időt szentelni a Wally’s Weather-nek, valamint az unokáival tölteni, de tudja, hogy ez még egy ideig várat magára. Azonban azt sem szeretné, hogy ő legyen a Facebook-oldal arca, amit eddig sikerült elkerülnie. „Nem törekszem arra, hogy felfedjem, ki vagyok, mert szeretném, ha nyugodtan sétálhatnék az utcán anélkül, hogy zaklatnának. Már voltam rádióinterjúban, és elmentem mellette, ő pedig nem is tudta, hogy én vagyok” – mesélte Brown. „Néha a sorban állva hallom, ahogy az emberek beszélnek az oldalról, és fogalmuk sincs róla, hogy ott vagyok. Ez mind hozzájárul a szórakozáshoz.”

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cql6vgwyv4xo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük