
Heathrow leállásának oka továbbra is rejtély
A Heathrow repülőtér leállásához vezető tűzeset okai egyelőre ismeretlenek, derül ki a legfrissebb, átmeneti jelentésből, amelyet a Nemzeti Energiarendszer Operátora (Neso) tett közzé. A tűz március 20-án, éjfél után történt egy közeli elektromos alállomásnál, és következményeként a repülőtér március 21-én több órán át zárva tartott, ami világszerte több százezer utazást érintett. A jelentés alapján a tűz egy transzformátor lecsatlakozása után keletkezett a londoni Hayes városrészben található alállomásnál, amelyet az 1960-as években építettek.
Heathrow vezetősége üdvözölte az átmeneti megállapításokat, és abban reménykedik, hogy a végleges jelentés választ ad majd arra, mi okozta a tüzet. A Metropolitán Rendőrség terrorizmusellenes egysége kezdeti nyomozást indított az ügyben, ám a Neso megjegyezte, hogy a nyomozók nem találtak gyanús jeleket. A tűz következtében bekövetkezett áramkimaradás és a repülőtér bezárása több mint 270 000 utazást befolyásolt.
Ed Miliband, az energiapolitikai miniszter azonnali vizsgálatot rendelt el a tűzeset ügyében, hogy megelőzzék a hasonló eseményeket a jövőben. A Neso-t arra utasította, hogy hat héten belül adja át az elsődleges megállapításait. Heathrow vezetését kritika érte a repülőtér bezárásáról és a hosszú leállásról, amely következett. A Neso tájékoztatása szerint az áramot hét órával a járatok újraindítása előtt visszaállították a repülőtér termináljaira.
A részletes idővonal szerint a tűz a North Hyde alállomásnál 2023. március 20-án 23:21 GMT-kor kezdődött, ami azonnali áramkimaradást okozott. A Neso adatai szerint a hatás 66 919 belföldi és kereskedelmi ügyfelet érintett, beleértve Heathrow repülőteret is. A Met Rendőrség március 21-én 00:42-kor nagyobb eseményt jelentett be, míg Heathrow 01:11-kor hozta meg a repülőtér bezárásáról szóló döntést.
Fintan Slye, a Neso vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy fontos, hogy a megfelelő tanulságokat levonják az eseményből, hogy a jövőben elkerüljék a hasonló eseteket, és hatékonyan kezeljék azokat, ha mégis bekövetkeznek. Az áramot reggel 06:25-kor állították vissza a Heathrow alállomásaira egy közeli alállomás áramkörének felhasználásával, míg a négy utas terminál áramellátása 10:56-ra állt helyre. Azonban a járatok csak 18:00 után indultak újra, miután elvégezték a biztonsági ellenőrzéseket. A repülőgépek az éjszaka folyamán is landoltak és felszálltak, hogy Heathrow vissza tudjon térni a teljes kapacitásához.
A visszaáramoltatás teljes folyamata 14:23-ra fejeződött be, míg más ügyfelek áramellátását 12:24-re állították helyre. A Heathrow repülőtér három elektromos alállomásra támaszkodik, és rendelkezik vészhelyzeti tartalék áramforrásokkal is, például dízelgenerátorokkal és akkumulátorokkal, de ezek csupán a létfontosságú biztonsági rendszerek működését biztosítják, mint például a leszálló berendezések és a kifutópálya világítása.
Thomas Woldbye, a Heathrow vezérigazgatója korábban azt nyilatkozta, hogy a leállást nem az áram hiánya, hanem a sérült alállomás áramellátásának átkapcsolásával eltelt idő okozta. Heathrow mérete és működési összetettsége miatt a vezetőség a biztonság érdekében döntött a repülőtér bezárásáról a váltás idejére. A repülőtér az eseményekkel kapcsolatban azt nyilatkozta, hogy célja az volt, hogy a lehető leghamarabb újranyithasson a tűz után.
A Neso megerősítette, hogy az áram visszaállítása után biztonsági ellenőrzéseket végeztek annak érdekében, hogy a biztonsággal kapcsolatos rendszerek teljes mértékben működőképesek legyenek, mielőtt a utasok megérkeznek a repülőtérre. Heathrow nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy a tűz okának tisztázása, valamint az, hogy miért hatott két transzformátor működésére, segíthet a brit energiahálózat jövőbeli ellenálló képességének növelésében. A National Grid, amely a North Hyde alállomást birtokolja, és az SSEN, amely az érintett terület áramellátásáért felelős, szintén üdvözölte az átmeneti megállapításokat, és várják a Neso teljes jelentését.

