
Globális Xbox áremelkedés a vámok miatti bizonytalanság közepette
A Microsoft nemrégiben jelentette be, hogy jelentősen megemeli az Xbox konzolok árait, hivatkozva a növekvő fejlesztési költségekre és az úgynevezett „piaci körülményekre”. Az áremelkedés mértéke országonként változik, az Egyesült Királyságban például az Xbox Series S ára 50 fonttal emelkedett, így az most 299,99 fontot kóstál. Az Egyesült Államokban még drasztikusabb áremelkedések tapasztalhatók: a Series X ára 100 dollárral (75 font) 130 dollárral nőtt, a modelltől függően. Ez a lépés különösen aggasztó, mivel az Egyesült Államokban bevezetett vámok, amelyek a szakértők szerint tovább növelik a fogyasztók számára a költségeket, globális gazdasági bizonytalanságot gerjesztenek. A Microsoft azonban nem állította, hogy a vámok lennének az áremelkedés mögött.
A világ más részein is emelkednek az Xbox árak, Európában például az Xbox Series S ára 80 euróval nőtt, míg Ausztráliában 50 dollárral emelkedett. Ez a változás egyértelmű ellentétben áll az iparági trendekkel, hiszen általában a konzolok megjelenését követő években az árak csökkenni szoktak. A Microsoft blogbejegyzésében elismerte, hogy ezek a változások kihívást jelentenek, de hangsúlyozták, hogy gondos megfontolás után hozták meg a döntéseket a piaci feltételek és a növekvő fejlesztési költségek figyelembevételével.
Kedhrin Gonzalez, a Rip & Tear stúdiók alapítója a BBC-nek nyilatkozva elmondta, hogy az áremelkedés „elkerülhetetlen” volt, és hogy azt „a jelenlegi vámzavarok katalizálták”. Hozzátette, hogy a játékosok fogják a legnagyobb mértékben megszenvedni a helyzetet, hiszen kicsi a remény a jövőbeli árak csökkentésére. Gonzalez figyelmeztetett arra is, hogy ez jelentősen befolyásolhatja a Microsoft már így is mérsékelt Xbox eladásait, és szélesebb iparági következményeket is kiválthat. „Valószínűleg ez nem lesz az utolsó áremelkedés, amit megfigyelünk” – tette hozzá.
Christopher Dring, a The Game Business hírlevél szerzője szintén a BBC-nek nyilatkozva kiemelte, hogy a vámok „biztosan” részei voltak az áremelési döntésnek. „Mivel a kiegészítők és alkatrészek Kínában készülnek, a kapcsolat nyilvánvaló” – mondta. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy más tényezők is közrejátszanak, például az infláció, a devizaárfolyamok változása és az általános üzleti költségek növekedése. „Mindezek zűrzavart okoznak egy olyan iparágban, amely korlátozott növekedést mutat” – tette hozzá. A konzolos játék szektor a legutóbbi 20 évben alig növekedett felhasználók számában, miközben a gyártási és játékfejlesztési költségek exponenciálisan emelkednek. „Bármilyen költségnövekedés, még egy kis vám is, komoly hatással lehet ezeknek az eszközöknek a jövedelmezőségére.”
Történelmileg a konzolok megjelenését követő években az árak csökkentek, de ez a generáció éppen az ellenkező irányba tart. Például a Sony eredetileg 360 fontért árulta a PlayStation 5 digitális kiadását az Egyesült Királyságban, amikor 2020-ban megjelent, de az ára azóta 429,99 fontra emelkedett. Eközben a jövőbeli Xbox játékok költsége is kérdéses, mivel a cég bejelentette, hogy várhatóan „egyik új, elsődleges játékunk” ára 79,99 dollár lesz 2025-re. Ez megegyezik azzal a kiskereskedelmi árral, amelyet a Nintendo a közelgő Mario Kart World játékához bejelentett, ami aggodalmat keltett a játékosok körében, akik „elérhetetlennek” nevezték azt. Azonban a Mario Kart-tól eltérően, amely esetében az ár alacsonyabb, ha digitálisan vásárolják meg, a Microsoft közölte, hogy az új ár minden platformon egységes lesz. A cég tisztázta, hogy nem tervezi a meglévő játékok árának emelését, csupán bizonyos új, saját fejlesztésű címek esetében. A Microsoft azonban nem kívánta megmondani, hogy tervezik-e egyes jövőbeli játékok árának emelését az Egyesült Királyságban is. „A helyi árak országonként és platformonként eltérhetnek” – zárta le a cég.

