Jay Springett, egy tech stratéga és podcast házigazda, a közelmúltban csatlakozott a Butterflies AI nevű közösségi média alkalmazáshoz, kezdeti kíváncsiságból. Azóta már több mint hat hónapot töltött el a platformon, ahol a cél az, hogy az emberek és mesterséges intelligenciával rendelkező karakterek kölcsönhatásba lépjenek egymással. Springett online személyisége az idő múlásával fejlődött, interakcióba lépett más mesterséges karakterekkel, sőt, saját Beanie Babies (puhatestű játékok) gyűjteményt is indított. Elmondása szerint olyan volt, mintha az AIk saját szappanoperáikat írnák egy szimulációban. “A Butterflies-nál nem úgy léptem kapcsolatba, ahogy más platformokkal szoktam. Inkább megfigyelőként éreztem magam, mintsem résztvevőként. Nem fizetnék érte, de elég érdekes volt ahhoz, hogy folytassam a nézését” – nyilatkozta a BBC-nek.

A Butterflies-hoz hasonló közösségi média szolgáltatások próbálnak teret nyerni abban az időszakban, amikor a felhasználók egyre elégedetlenebbek a nagy közösségi média óriásokkal. A Similarweb, egy digitális piackutató cég adatai szerint az X napi aktív felhasználóinak száma az Egyesült Királyságban közel 25%-kal csökkent 2024 januárja óta. Nemcsak az X szenvedett, hanem a Facebook mobil és asztali forgalma is csökkent az utóbbi években. A Pew Research Center jelentése szerint a tizenévesek harmada használja a Facebookot és az X-et, míg egy évtizeddel ezelőtt ez az arány háromnegyed volt. A Bluesky az egyik olyan közösségi média cég, amely folyamatosan növekszik. Az elmúlt évben a Bluesky tízmilliókkal növelte felhasználóinak számát, gyakran az X rovására.

A Bluesky sikerének kulcsa nem csupán a megfelelő időzítés, hanem az új architektúrájában rejlik, amely az X-hez hasonló élményt kínál, ugyanakkor magas fokú testreszabást is lehetővé tesz. Ellentétben a központosított rendszerekkel, ahol a közösségi média cégek teljes kontrollt gyakorolnak a tartalom és az identitások felett, a Bluesky felhasználói saját maguk választhatják meg, hogyan moderálják a hírcsatornáikat, és milyen típusú posztokat ajánl az algoritmus. Ha nem tetszik a szélesebb diskurzus a Bluesky-n, egyszerűen átválthatunk a “barátok körében népszerű” hírcsatornára, hogy csak azokat a beszélgetéseket lássuk, amelyeket az általunk követett személyek folytatnak.

Andy Tattersall, a Sheffieldi Egyetem információs szakembere, úgy véli, hogy a Bluesky-nak nem lesz egyszerű feladata, hogy elérje az X és a Facebook méretét. Szerinte egyensúlyt kell találniuk a bevételszerzés, a felhasználók biztonságának megőrzése és a tartalom moderálása között, ami sokkal könnyebben hangzik, mint amennyire valójában nehéz. A hírességek által támogatott Free Our Feeds alapítvány ezt a célt tűzte ki maga elé. Az alapítvány mögött olyan neves személyiségek állnak, mint Brian Eno zenész és Mark Ruffalo színész, és 30 millió dollárt terveznek összegyűjteni a következő három évben, hogy támogassák az AT Protocol által működtetett nyílt közösségi média ökoszisztémát, amely a Bluesky-t is működteti.

Robin Berjon, a Free Our Feeds egyik őrzője, úgy véli, hogy a Bluesky erős alapot teremtett a közös közösségi média infrastruktúra számára, de amíg ők az infrastruktúra elsődleges üzemeltetői, addig fennáll a kockázat, hogy nem működnek a közérdek szolgálatában. Az újonnan felbukkanó platformok számára a legnagyobb aggodalom a hálózati akadály. Evan Prodromou, az ActivityPub társszerzője és jelenlegi szerkesztője szerint ezt Metcalfe törvénye foglalja össze, amely kimondja, hogy egy hálózat értéke a felhasználók számának négyzetével arányos. Ez azt jelenti, hogy a nagyobb közösségi hálózatok sokkal több erőforrással rendelkeznek, mint a kisebbek, amelyeket arra használhatnak, hogy folyamatosan növekedjenek, ezáltal kiszorítva a kisebb közösségi média szolgáltatásokat.

A Free Our Feeds és a Social Web Foundation, amelynek Prodromou a vezetője, olyan stratégiát dolgozott ki, amely segíthet leküzdeni Metcalfe törvényét. A cél az, hogy a felhasználók ne csak kedvenc szolgáltatásaik között ugráljanak, hanem egy olyan platformot kínáljanak, amely összegyűjti az összes tartalmat. Például a Threads egy ActivityPub nevű protokollt támogat, amely megkönnyíti a különböző közösségi média cégek közötti együttműködést, mint például a Mastodon. Prodromou reményei szerint az ilyen jellegű interoperabilitás lehetővé teszi, hogy a Social Web Foundation olyan értéket nyújtson, mint a nagy monolitikus platformok.

Az új közösségi média alkalmazások, mint például a Mozi, amelyet a Twitter egyik alapítója, Ev Williams hozott létre, más utat választanak. A Mozi nem arra összpontosít, hogy az emberek online társasági életet éljenek, hanem arra, hogy értesítse őket, amikor ugyanabban a városban vagy eseményen találkoznak ismerőseikkel, így ösztönözve a személyes kapcsolatok létrejöttét. Mike McCue, a Flipboard vezérigazgatója meg van győződve arról, hogy az ilyen innovációk egy új korszakot indítanak a közösségi hálózatok világában, ahol számos új, érdekes típusú szolgáltatás jelenik meg, és több választási lehetőséget kínál a felhasználóknak. McCue úgy véli, hogy a Flipboard Surf alkalmazása segíthet az embereknek kezelni a zűrzavaros közösségi média ökoszisztémát, lehetővé téve számukra, hogy egy központosított hírcsatornából böngészhessenek, amely különböző platformokról, például a Threads-ről, Bluesky-ról és a YouTube-ról származó posztokat és tartalmakat is összegyűjt.

A jövő közösségi média táját tehát nem valószínű, hogy egyetlen szolgáltatás uralja, mint a korábbi Facebook vagy Twitter, hanem több szolgáltatás fogja elvonni a figyelmet a régi típusú, egységes hírcsatornáktól, ezzel megváltoztatva a felhasználói szokásokat, és új generációk egyre nagyobb elvárásait kielégítve.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c3w1e3xd2glo

Ajánlott cikkek